Link building- na czym polega i jak wpływa na pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron to złożony schemat działań, jakie powinny być wykonywane wokół danej strony. Jednym z tych działań jest linkowanie, inaczej nazywane link building. Rozróżniany dwa rodzaje pozyskiwania linków do danej witryny: linki wewnętrzne i zewnętrzne. Czym się różnią i jakie korzyści przynoszą.
Linkowanie wewnętrzne
Linki zamieszczone w danej domenie z jednej na drugą stronę. Dzięki nim roboty Google łatwiej i szybciej poznają daną stronę i jej treści. Linkowanie wewnętrzne przynosi wiele zalet, mających wpływ na odbiór danej strony. Dobrze umieszczone linkowanie zmniejsza liczbę odrzuceń, czyli gdy dany użytkownik wejdzie na stronę w celu znalezienia ciekawych dla niego informacji, zauważa kolejny interesujący temat, dzięki linkowaniu i przechodzi na niego. Takie działanie także podnosi czas spędzony na danej stronie przez czytelnika. Odnośniki (słowa) linkowane podnoszą pozycję słów kluczowych w wyszukiwarkach. Ten sposób linkowania jest bezpieczniejszy od zewnętrznego, minimalizuje możliwość otrzymania kary za spamowanie. Słowa z hiperłączami nie powinny mieć atrybutu nofollow.
Linkowanie zewnętrzne
Linki do danej witryny odsyłające z innych stron. Im więcej takich linków, tym dana strona traktowana jest przez Google jako wartościowa i pomocna. Co z kolei sprawia, że treści na stronie są umieszczane wyżej w wyszukiwarce. Oczywiście nie tylko ilość linków jest ważna, ale jakoś stron, z których one wychodzą. Linki zewnętrzne można pozyskać, poprzez katalogi, ze stron o podobnej tematyce, z mediów społecznościowych, poprzez komentowanie blogów.
Linki dofollow i nofollow
Podczas pozyskiwania linków ważne są także przypisane im atrybuty, gdzie wyróżniamy: dofollow i nofollow. Linki te różni ich wartość i siła. Dzięki tym atrybutom roboty Google z góry mają założone, jak powinny traktować dany link. Dobry i przydatny link powinien być oznaczony jako dofollow, oznacza to, że strona, która umieszcza link oddaje część swojej wartości na rzecz linkowanej strony i wzmacnia jej pozycję. Link oznaczony jako nofollow zalicza się do liczby zdobytych linków na daną stronę, ale nie wzmacnia jej wartości (albo wzmacnia w bardzo małej ilości), ponieważ nie przekazuje ich od siebie. Linki te wiążą się także z mniejszym zaufaniem dla robotów Google, które je omijają.
Niedawno Google wprowadziło dodatkowe oznaczenia linków, które wkrótce mają wejść w życie. Sponsored to wartość atrybutu przypisana dla linków sponsorowanych, które zostały w pewien sposób opłacone i zamieszczane najczęściej w wpisach na blogach. Ugc to drugi atrybut, który dotyczy użytkowników pozostawiających komentarze na forach i blogach.
Zwracacie uwagę na linkowanie podczas pozycjonowania?
***
Inne wpisy dotyczące pozycjonowania, które mogą Cię zainteresować:
→ Jak samodzielnie pozycjonować bloga? 15 zasad
→ Na czym polega pozycjonowanie stron?
Dowiedziałam się kilku ciekawych rzeczy :)
OdpowiedzUsuńDziękuję :)
bardzo pomocny wpis, dużo przydatnych informacji. Przeczytałam raz, teraz muszę to przetrawić i przeczytać jeszcze raz ;-) Dziękuję za podzielenie się wiedzą na tak istotny temat :-)
OdpowiedzUsuńod tego wpisu juz trochę minęło. Staram się zwracać na to uwagę, ale czasami wpisy wydają mi się przez to sztuczne. Muszę nad tym popracować jeszcze.
UsuńCoś nowego, bardzo interesujący i przydatny wpis :)
OdpowiedzUsuńPrzydatny wpis.
OdpowiedzUsuńTen termin słyszę po raz pierwszy, interesujący post dla zainteresowanych :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł :)
OdpowiedzUsuńPozycjonowanie to bardzo ważny temat dla każdego blogera. Każdy z nas chciałby żeby jego blog był widoczny. Chętnie skorzystamy z porad 😁
OdpowiedzUsuńCoś na ten temat słyszałam i czytałam, ale nie do końca ogarniam całość :P A bloga mam 6 lat xD
OdpowiedzUsuńLinki wewnętrzne staram się dodawać, ale o zewnętrznych często zapominam. Kiedyś ktoś powiedział mi, że to niekorzystne, a ja głupia posłuchałam... Super, że dzielisz się z nami tą wiedzą :)
OdpowiedzUsuńDopiero zagłębiam się w temat pozycjonowania stron, małymi kroczkami do przodu. Dzięki Twojemu wpisowy dowiedziałam się czegoś nowego. :)
OdpowiedzUsuńCzęść moich wątpliwości zostało rozwianych w tym wpisie u Ciebie. Sądzę, że każdy bloger powinien się temu bliżej przyjrzeć.
OdpowiedzUsuń